Workshop kajakreparatie

Komende zondag vanaf 10:15 gaat Ruben reparaties aan zijn eigen boot uitvoeren, en nodigt je uit tekst en uitleg te krijgen om ook zelf met je boot aan de slag te kunnen:

Iedereen weet het: zo’n kajak gaat nooit kapot. Totdat je tot je grote schrik zit dat er een grote kras in je romp zit, of erger een gat in je romp. Het is niet altijd nodig om een reparatie uit te voeren, maar als de kale glasvezel te zien is of bij een echt gat in de romp is het noodzakelijk.

Mijn kajak heeft een aantal aanpassingen en reparaties nodig, deze zal ik toelichten en uitvoeren in de vorm van een cursus.

Wat gaat er aan mijn kajak gebeuren/wat komt er ter sprake?

  • Materiaalgebruik: glasvezel, kevlar, topgel, gelcoat expoxy, poleyester, plamuur, glass bubbles en Aerosil.
  • Voorbereidingen: schoonmaken en schuren 🙁
  • Aanbrengen van mallen om grote reparatie uit te voeren

De soorten reparaties/aanpassingen:

  • Toelichting aanbrengen van haken en ogen
  • Aanbrengen van een korte (kevlar) kielstrip.
  • Reparatie van een gat in de romp
  • Reparatie van grotere gaten

Meer leren over werken met epoxy (en waar het te kopen): www.polyservice.nl Met name het boek Praktijkhandboek Kunststoffen is een aanrader. Uiteraard zijn er ook andere winkels/soorten epoxy (West systems bijvoorbeeld)

Meer weten over het zelf bouwen van een kajak: het Hout Bouwers Gilde

In verband met verwerkingstemperatuur van expoy gaan deze werkzaamheden alleen plaatsvinden als het boven de 15 graden is en als het droog is.

Mocht er tijd / interesse zijn zal ik ook nog vertellen over de Crash and Bash cursus die ik in Anglesey gedaan heb. Dit is: zelf (voor de cursus) bewust kapot maken van een kajak en dan noodreparaties op volle zee uitvoeren. Wat werkt, wat werkt niet.

Vragen of contact: Ruben Biezeman

Comments are closed.